تفسیر روایی
تفسیر روایی
می دانید که اخباریون با اصولیون اختلاف دارند. بحث هایشان بی فایده است. اخباریون افرادی مقدس مآب و اهل مستحباتند.
تقلید را حرام می دانند.
البته اخباریون چند نوعند:
یک گروه بسیار مودب و محترم مانند شیخ یوسف بحرانی و شیخ حر عاملی
یک گروه هتاک و بی ادب: مثل ملا امین استرآبادی که نسبت به علما و مجتهدین جسارت ها نموده به حدی که مرحوم فیض کاشانی که خود اخباری می باشد گفتند: آقای استرآبادی از ادب دور شده است.
تقلید یک مساله فطری و عقلی است؛ اگر انسان به جایی می خواهد برود که بلد نیست، سوال می کند و از کسی می پرسد که بلد است. لجبازی اخباریون بچه گانه است.
یکی از اختلافات مهم ما با اخباریون در تفسیر روایی است. زیرا آنها می گویند: هر آیه ای که روایتی در ذیل آن وارد شده تفسیر آیه همین است و بس! حق نداری فکر کنی و نظر بدهی! باید منتظر ظهور آقا باشیم تا برای ما تفسیر کنند! و این خیلی مضر است.
مثلا از کسی سوال شود که میوه ای را نام ببر. می گوید: سیب
آیا این دلالت بر این دارد که غیر از سیب میوه دیگری نداریم؟ یا همه میوه ها سیب است؟ یا او خواسته نمونه ای بیان کند؟
از لحاظ علمی می گویند: بیان مصداق کرده ایم.
بیشتر روایاتی که در ذیل آیات قرآن بیان شده، بیان مصداق است.
بعضی از اخباریها این بیان مصداق را در رابطه با آیات قرآن نفهمیده اند.
نقل قول از www.fateminiya.ir
       + نوشته شده در ۱۳۹۱/۰۹/۳۰ ساعت 2:37 توسط جهت رفع کسالتم از دوستان التماس دعا دارم
        |