متن کتاب فرهنگ انتظار اثر استاد فاطمی نیا/51
و ليس فيه ما يدل علي کرامات الاولياء المتعلقه بالکشف، فان اختصاص الغايه القاصيه من مراتب الکشف بالرسل لا يستلزم عدم حصول مرتبه ما من تلک المراتب لغيرهم اصلا، و لا يدعي احد لاحد من الاولياء ما في رتبه الرسل عليهم السلام من الکشف الکامل الحاصل بالوحي الصريح. (1).
ترجمه: در اين آيه چيزي نيست که دلالت بر نفي کرامات متعلق به کشف از اولياء کند، زيرا اختصاص مرتبه نهائي از مراتب کشف به پيامبران، مستلزم اين نيست که هيچ مرتبه اي از آن مراتب براي غير آنان اصلا حاصل نگردد، و هيچ کس براي هيچ کدام از اولياء ادعا نمي کند آن مرتبه اي را که پيامبران در کشف کامل حاصل شده با وحي صريح دارند.
سخن حقي بروسوي
شيخ اسماعيل حقي بروسوي در تفسير خود سخن ابوالسعود را حرف به حرف تکرار نموده، به علاوه يک جمله کوتاه و پر معنا، مي گويد: فيدخل في الرسول وارثه (2) يعني وارث پيامبر داخل در حکم اوست، يعني به اذن الله تعالي از غيب آگاه مي گردد.
(1). تفسير ابوالسعود 47:9.
ترجمه: در اين آيه چيزي نيست که دلالت بر نفي کرامات متعلق به کشف از اولياء کند، زيرا اختصاص مرتبه نهائي از مراتب کشف به پيامبران، مستلزم اين نيست که هيچ مرتبه اي از آن مراتب براي غير آنان اصلا حاصل نگردد، و هيچ کس براي هيچ کدام از اولياء ادعا نمي کند آن مرتبه اي را که پيامبران در کشف کامل حاصل شده با وحي صريح دارند.
سخن حقي بروسوي
شيخ اسماعيل حقي بروسوي در تفسير خود سخن ابوالسعود را حرف به حرف تکرار نموده، به علاوه يک جمله کوتاه و پر معنا، مي گويد: فيدخل في الرسول وارثه (2) يعني وارث پيامبر داخل در حکم اوست، يعني به اذن الله تعالي از غيب آگاه مي گردد.
(1). تفسير ابوالسعود 47:9.
(2). تفسير روح البيان 201:10.
۵۱
+ نوشته شده در ۱۳۹۲/۰۲/۲۰ ساعت 16:8 توسط جهت رفع کسالتم از دوستان التماس دعا دارم
|